Worldline geselecteerd door ECB om bij te dragen aan prototyping gebruikersinterface digitale euro

Worldline is één van de 5 bedrijven die geselecteerd werden uit 54 kandidaten om een bijdrage te leveren aan de toekomst van betalingen in Europa.

Brussel — 20 / 09 / 2022

Worldline, een wereldwijde leider in betaaldiensten, kondigt trots aan dat het bedrijf geselecteerd werd door de Europese Centrale Bank (ECB) om een prototype te ontwikkelen voor een gebruikersinterface voor de digitale euro. Specifiek onderzoekt worldline hoe onderlinge offline betalingen tussen individuen er zullen uitzien.

Worldline werd geselecteerd voor de specifieke  toepassing van “peer-to-peer offline betalingen” voor de digitale euro. Of in andere woorden, onderlinge betalingen tussen individuen zonder gebruik te maken van een netwerk zoals het internet.

Worldline kan als toonaangevende speler in betaaldiensten gebruik maken van zijn expertise om een digitale ‘portefeuille’ te bouwen voor de fysieke opslag van geld dat zonder internetverbinding overgemaakt kunnen worden. De bedoeling van de prototype-oefening is om na te gaan hoe de technologie die achter de digitale euro zit, zal werken bij verschillende concrete gebruikstoepassingen.

Worldline deelt het gemeenschappelijke doel van de ECB, en zijn partners,  en streeft ernaar actief deel te nemen aan de verdere ontwikkeling van de betaalsector. Het bedrijf wil een bijdrage leveren aan strategische en mogelijk revolutionaire projecten zoals de digitale euro. De hele productportefeuille van het bedrijf kan ingezet worden om proefprojecten af te leveren en een geslaagde uitrol van de digitale munteenheid van de Centrale Bank te vergemakkelijken.

Het testen van het prototype is een belangrijk onderdeel van de lopende, twee jaar durende onderzoeksfase van het project rond de digitale euro. De test wordt naar verwachting afgerond in het eerste kwartaal van 2023.

Meer informatie vindt u in het persbericht van de ECB.

OVER WORLDLINE

Worldline [Euronext: WLN] is een wereldwijde leider in de betaalindustrie en technologisch voorkeurspartner voor handelaars, banken en zogeheten acquirers. Ondersteund door meer dan 20.000 medewerkers wereldwijd in 50 landen zorgt Worldline voor duurzame, betrouwbare en innovatieve oplossingen om groei te waarborgen. Worldline biedt verschillende diensten als in-store en online acquirer, verwerker van sterk beveiligde transactieverwerking en verschillende andere virtuele diensten. In 2021 genereerde Worldline een pro-forma omzet van bijna 4 miljoen euro.

PERSCONTACT
T +32 (0)2 727 68 22